Bilder på några båtar som trafikerade Kanalen Stora Lee - Östen
och Dalslands Kanal.
Bogserbåten SILVA byggdes i Västervik 1901.
Båten bogserade timmer på sjöarna Töck och Östen.
Längst fram i fören står kapten A E Sjöstedt.
Bogserbåten HERBERT drog i huvudsak timmermosor på sjöarna Foxen och Stora Le från Töcksfors till Strands Ångsåg i Nössemark. När Dalslands Kanal firade 150-års jubileum 2018 kom HERBERT, efter totalrenovering, på besök till gamla hemmavatten. Båten ägs idag av Mjörns Ångbåtsförening i Alingsås.
FLORA byggdes 1893 på Thorskogsvarvet i Lödöse. Båten hade en toppfart på 10 knop och drog vid full fart 75 - 80 kg kol per timma. FLORA transporterade post, gods och passagerare på linjerna Töcksfors - Ed och Töcksfors - Bengtsfors med anslutning till tågtrafiken söderut mot Göteborg. FLORA såldes i slutet av 1920-talet och då tog IDUN över trafiken på de aktuella linjerna.
Foto : Carl E Nilsson, Lennartsfors
Ångbåten IDUN anländer till hamnen vid Töcksfors Bruk i slutet av 1930-talet.
Foto : Uno Brander
En lastbåt med trävaror från fabrikerna norr om Töckfors har slussat ner i övre slussen på väg till nedre slussen och vidare söderut i Dalslands Kanal. Timmermosor som skall slussas ner till pappersmassefabriken vid Bruket. Till höger gamla kvarnen som revs senare.
Lastbåtar i hamnen vid Töcksfors Bruk på 1930-talet. Foto : Axel Gunnar Ödvall / Årjängs kommuns bildbank.
Lastbåtarna TÖCKSFORS och HÅNSFORS i hamnen vid Töcksfors Bruk på 1930-talet. Båtarna gick med gods till Göteborg. Foto : Axel Gunnar ödvall / Årjängs kommuns bildbank.
Lastbåtarna TÖCKSFORS och HÅNSFORS i hamnen vid Töcksfors Bruk på 1930-talet. Båtarna gick med gods till Göteborg. Foto : Axel Gunnar ödvall / Årjängs kommuns bildbank.
När landsvägsnätet byggdes ut och vägarna fick högre bärighet minskade
kanalens betydelse som kommersiell transportled. Nu är det istället fritidsbåtarna som trafikerar kanalen, för upplevelser i det fina sjösystemet.