I början av 1900-talet fanns en vision att bygga en transportled på vattnet,
från sjön Östen i Östervallskog via sjön Töck och en kanal till sjöarna Foxen och
Stora Lee, med anslutning till Dalslands Kanal som redan var färdigställd.
År 1910 uppvaktades Konungen med anhållan om statsbidrag för att
kunna starta byggnationen. Entreprenadkontrakt upprättades i november 1910
med företaget Algaard & Stoltz i Bergen. I december samma år startade arbetet.
Byggnation av Kanalen Stora Lee - Östen
Byggprojektet omfattade
- två slussar i Töcksfors
- en ny svängbro vid nedre slussen
- en ny svängbro vid övre slussen
- rensning av kanalbotten
- en ny svängbro vid Sockenstugan
- iordningställande av farleden till Hån
- muddring mellan sjön Töck och Östen
- en ny svängbro vid Näset i Östervallskog
- en ny svängbro vid Stommen i Östervallskog
Kanalen byggdes under åren 1911 - 1915.
Foto : Axel Gunnar Ödvall / Årjängs kommuns bildbank - där inget annat anges.
Ingenjören Fredrik Hammar, chef för pappersmassafabriken vid Töcksfors Bruk, ledde arbetet vid byggandet av kanalen - Foto : Hulda Hammar
Övre slussen är klar och vattnet kan släppas på. Mannen på bilden är entreprenören Axel Algaard från Bergen, som begrundar sitt verk Kanalen Stora Lee - Östen.
Landsvägsbron vid Sockenstugan byggs om med stensättning och en ny svängbro, vilket gör det möjligt för lastbåtar att passera för att lämna och hämta varor vid pappersfabriken i Hån.
Kanalen vid Kyrkobyn i Östervallskog muddrades för att öka vattendjupet. Efter muddringen var kanalen 1,8 meter djup, vilket var tillräckligt för att den vanligaste typen av lastbåtar skulle kunna gå upp till sjön Östen i Östervallskog. Bilden togs 1912.