Det startade med Nordmarkens Automobil Trafik Aktiebolag.
Bilden nedan är första bussen med motor på ca 34 hk och den hade plats för
18 passagerare. Snökedjorna bestod av en kätting mellan ekrarna.
Stången som syns framför bakhjulet är handbromsen.
Chauffören är Hjalmar Kroksen från Karlanda.
Bussen står på Riksnian i vägkorsningen mitt i Årjäng,
till vänster syns Årjängs Järnhandel, bakom bussen Hotell Central
och till höger Svanqvist huset.
Bilden togs 30 november 1911 av Gunnar Ödvall Årjängs kommuns bildbank.
Leopold Andersson, Oskar Stenborg från Skarbol och Olle Nilsson ”Olle på Välta”
köpte 1914 en Studebaker personbil för taxiverksamhet, men så kom första världs-kriget och man fick ingen bensin så dom fick lämna tillbaka bilen till Göteborg.
1917 köpte Leopold och Olle en T-Ford som dom använde för taxiverksamhet.
1923 köpte Leopold tillsammans med Gottfrid Olsson ” Gottfrid på Glänta”
från Selen en Chevrolet-buss för persontrafik.
Leopold blev efter en tid ensam med rörelsen som växte.
Han hade som mest 6 bussar med trafik på linjerna :
Töcksfors - Årjäng
Östervallskog - Töcksfors - Årjäng
Östervallskog - Koppom - Arvika
Årjäng - Koppom - Arvika
Töcksfors - Arvika
År 1937 sålde Leopold Andersson bussbolaget till
trafikföretaget Bergslagens järnvägar BJ (GDG).
Källa : Erland Halvardsson ( Bengt Erlandssson )
Töcksfors centrum på 1930-talet /
foto : Fritz Arenö - Årjängs kommuns bildbank.
Leopold Anderssons bussar framför centrumhuset 1936
foto : Axel Gunnar Ödvall - Årjängs kommuns bildbank.
Leopold Anderssons bussar på landsvägen genom Töcksfors 1936
foto : Axel Gunnar Ödvall - Årjängs kommuns bildbank.
Leopold Andersson och bussbolagets chaufförer med familjer utanför huset Karlslund, som var familjen Anderssons bostad.
Chaufförerna på bilden är :
Oskar Magnusson, Bror Liljegren, Gunnar Magnusson, Alf Ringsby, Alfred Magnusson, Axel Andersson.
Foto : Gunnar Ödvall / Årjängs kommuns bildbank
Leopold Anderssons bussar vid Tullstationen i Hån på 1930-talet
foto : Gunnar Ödvall - Årjängs kommuns bildbank.
En av Leopold Anderssons bussar vid busscentralen i Arvika på 1930-talet / foto : Gunnar Ödvall - Årjängs kommuns bildbank.
Trafikförvaltningen Göteborg-Dalarna-Gävle - GDG - ( tidigare BJ - Bergslagens
Järnvägar ) köpte 1937 bussbolaget Töcksfors Omnibuslinjer av Leopold Andersson.
1990 köpte GDG SJ-buss och blev Swebus.
GDG bussen på linjen Töcksfors - Arvika har anlänt till hållplatsen vid Handelsbolaget och Kvarnen.
Fakta om bussen : BJ/GDG 45, S 2156 Volvo Lv82D, 1936,
chassinr : 60737, 6 cyl 90 hk. tjv: 4170 kaross: Höglunds Vagnfabrik i Säffle 21 platser.
Detta är en av de 6 bussar som BJ Omnibus AB köpte av Leopold Andersson
1936-10-01 enligt köpekontraktet / Källa : Ulf Fernestad Borås ( Arvika )
Bilden är från början av 1940-talet / foto : Hugo Hassel.
GDG:s busschaufförer samlade hos Erik Halvardsson. Främre raden från vänster - Rudolf Ringsby, Oskar Andersson, Evert Andersson och okänd. Bakre raden från vänster okänd, Alf Ringsby, Axel Andersson, Erik Halvardsson, Hjalmar Andersson, Bror Liljegren och Yngve Gustafsson. På bilden finns även Lilian Halvardsson. Foto : okänd
Kylander & Svenssons busstrafik, Östervallskog.
Nordmarksbuss - se särskild rubrik under menyfliken Historia.